Preventie

Tandenstoker

De tussenruimte tussen de tanden en kiezen zijn bij de meeste volwassenen geschikt voor het gebruik van tandenstokers. Is de tussenruimte te groot voor een tandenstoker gebruik dan een rager.

Een goede tandenstoker is van hout, driehoekig van vorm met een platte kant en loopt toe in een punt. Ze kunnen verschillen van dikte.

Overleg met uw tandarts of preventieassistent over het formaat. In het begin kan het gebruik soms pijnlijk zijn.

Het tandvlees gaat snel bloeden, maar na dagelijks gebruik van de stoker zult u zien dat na één week er al een verbetering te zien is. De ontsteking verdwijnt en het stokeren zal minder pijnlijk zijn. Na twee weken is het stokeren niet gevoelig meer.

• Houd de stoker tussen de duim en wijsvinger dicht bij de punt vast. Maak de punt van de stoker vochtig met speeksel. Dit maakt het hout buigzamer en verkleint de kans op breuk van het hout.
  • Zet de smalle platte kant van de stoker op het tandvlees, ónder het punt waar de tanden en kiezen elkaar raken. Breng de stoker tussen de tanden en kiezen, beweeg de stoker op een masserende manier. Beweeg de stoker ongeveer drie keer heen en weer. Vergroot het raakvlak met de tand door daarbij van richting te veranderen.

Soft-picks zijn een goed alternatief voor de tandenstoker. Deze worden op dezelfde manier gebruikt als de houten stoker.

Een vraag, afspraak maken of inschrijven als nieuwe patient?

Wij stellen prijs op een ontspannen sfeer die bijdraagt aan een meer plezierig bezoek aan de tandarts. Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen